Wednesday 6 July 2011

:: Ya Allah, Aku kecil dihadapanMu ::

Assalamualaikum wbt..


Dalam keheningan malam ni, terdetik di hati untuk membaca sejarah2 Islam dahulu kala, ntah apa angin nya, tapi ati ni terasa sgt nak membaca segala2nya tentang sejarah dan peristiwa dalam Islam... Dan terdetik utk mengulang kembali pembacaan tentang Peristiwa Isra' dan Mikraj.. Ya Allah, kecilnya hambaMu ini.....


"Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah kami berkahi di sekelilingnya. Untuk kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda kekuasaan kami. Sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha mengetahui". (Q.S. Al-Isra: 1)


Sebagai Mukadimah nya, Isra Mikraj adalah dua bahagian dari perjalanan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w dalam waktu satu malam saja. Dalam Isra, Nabi Muhammad s.a.w “diberangkatkan” oleh Allah SWT dari Masjidil Haram hingga Masjidil Aqsa. Lalu dalam Mikraj Nabi Muhammad SAW dinaikkan ke langit sampai ke Sidratul Muntaha yang merupakan tempat tertinggi. Di sini Beliau mendapat perintah langsung dari Allah SWT untuk menunaikan salat lima waktu.


Melalui pembacaan tentang peristiwa Isra' dan Mikraj ni, banyak yang kita dapat sebagai pengajaran dan berubahlah serta berbaliklah kpd agama semula.. Melalui peristiwa ini lah solat lima waktu diwajibkan keatas semua umat Islam.. Dan melalui peristiwa ini lah kita dpt lihat azab yang bakal kita lalui jika kita melakukan perkara yng dilarang dalam islam.. Antaranya:


'Sekumpulan orang orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikaan dilakukan berkali-kali' Jibrail memberitahu: "Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang)" 

 'Sekumpulan orang yang menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam.' Kata Jibrail: "Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka"


'Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka.' Kata Jibrail: "Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan  perempuan itu masing-masing mempunyai isteri dan suami."


'Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali di gunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa.' Kata Jibrail: "Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya."

'Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka.' Kata Jibrail: "Itulah orang yang makan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang."


Untuk renungan: Kita selalu mengabaikan akhirat dgn mengejar dunia, dan menganggap dunia 2 adalah 'SYURGA' kita. tak sedarkah kita bahawa AKHIRAT lah dunia kita kelak??  


Kita selalu menitiskan air mata untuk perkara2 yang remeh temeh dan menangis apabila hati kecil kita terguris, namun sedarkah kita berapa kali kita menangis apabila kita melakukan maksiat kepada Allah?? berapa kali mata kita menitiskan air mata kerana memikirkan takutnya mati dan adakah sempat untuk kita bertaubat sebelum kita mati?? 


Pengajaran untuk diri sendiri juga, bahawa diri ini terlalu kecil dihadapan Allah, terasa begitu banyaknya dosa kpd Allah, ntah sempat ataupn tidak diri ini bertaubat padaNya, adakah segala amalan diri ini diterima oleh Allah ataupn tidak.. Bila teringatkan azab yang bakal dilalui kelak, Ya Allah, mampukah diri ini menghadapinya sedangkan panas matahari pn kita x sanggup menahannya apatah lagi azab Allah..


~~Ya Allah, terlalu kecil nya aku padaMu, hina nya diri ku utk Mu Ya Allah~~


Semoga kita mendapat ikhtibar dari peristiwa ni ye, dan berubah la selagi ada waktu.. Allah menerima taubat hambaNya...


Wassalam....



2 comments:

cik suha c0mel ^^ said...

sy suks post ni:)
like33X

NuR AtiQAh said...

thanks suha.. ngee~~ ^_^